31.1.08

رسیدگی به پرونده بهاره هدایت به اسفندماه موکول شد

وکیل مدافع بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از احضار موکلش به دادسرای انقلاب خبر داد.
هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بهاره هدایت به شعبه‌ی اول بازپرسی دادسرای امنیت احضار شده است اما با مذاکراتی که بین من و بازپرس پرونده انجام شد، قرار شد پرونده‌های این دانشجویان به علت تراکم کاری شعبه به اسفندماه موکول شود.
وی یادآور شد: موکلم به همراه چند تن دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ۱۸ تیرماه امسال در مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده بود و بعد از مدتی با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

27.1.08

يک ناراضی سياسی ديگر تحت شکنجه به قتل رسيد

يک ناراضی سياسی ديگر تحت شکنجه به قتل رسيد
فعالان حقوق بشر در ايران
بنا بر مستندات و گزارشات تکميلي دريافتي اين مجموعه : در تاريخ 14/10/86 نيروهاي امنيتي در نيمه شب با يورش به منزل "احمد جواهري" از فعالين مدني ، وي را به همراه يک فعال سياسي "فرزاد قبادي" برادر همسرش که از اعضاي حزب حيات آزاد کردستان و در زمان مذکور متواري بوده است، بدون درگيري مسلحانه بازداشت و به همراه خود به اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل مي کنند. سپس در ساعت 8 صبح همان روز با مراجعه مجدد "فاطمه جواهري" دانشجوي پزشکي دانشگاه کرمانشاه و فرزند احمد جواهري را بازداشت و به همراه "چيا جواهري" کودک 2 ساله خانواده به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه منتقل کرده و همچنين "رابعه قبادي " خواهر فرزاد قبادي را نيز در خارج از منزل بازداشت مي کنند.
در تاريخ 15/10/86 فرزاد قبادي در اداره اطلاعات کرمانشاه تحت شکنجه و عليرغم اينکه در زمان بازداشت داراي وضعيت جسمي مناسبي بوده است به قتل ميرسد. بر روي بدن نامبرده عليرغم شکستگي سر و دست، محل اصابت چندين گلوله نيز مشهود بوده است. پس از قتل اين فعال سياسي و در جهت ايجاد رعب و وحشت و جلوگيري از بازتاب و انتشار خبر ، در تاريخ 16/10/86 نيروهاي امنيتي "عطا قبادي" داماد بزرگ خانواده را دستگیر می کنند. در تاريخ 19/10/86 نیز نيروهاي امنيتي اقدام به بازداشت "فاروغ قبادي" برادر فرزاد قبادي کرده و در نيمه شب همان روز نيز عطا قبادي برادر بزرگتر مقتول (فرزاد قبادي) را بازداشت مي کنند.
در زمان شکنجه اين افراد در اداره اطلاعات ، نيروهاي امنيتي جسد فرزاد قبادي را براي هرچه بيشتر هراسناک نمودن اين افراد به روئيت آنان ميرسانند. همينطور از ديگر افرادي که مجبور به روئيت جسد شکنجه شده فرزاد قبادي شدند ميتوان به فاطمه جواهري و رابعه قبادي اشاره نمود که بالاخص رابعه قبادي خواهر وي در حال حاضر به شدت دچار بيماري رواني گشته است و تمرکز و حافظه خود را از دست داده است. گزارش گرديده است که خواهر فرزاد مدعي بوده است که برادرش را در مقابل چشمانش تيرباران نموده اند.
در زمان حمله نيروهاي امنيتي به منزل احمد جواهري ، نوجوان 12 ساله اين خانواده "کاوه جواهري" نيز بخاطر وحشت و هراس از خانه فرار نموده و تاکنون هيچ اطلاعي از سرنوشت وي در دست نميباشد .
در تاريخ 1/11/86 وزارت اطلاعات اقدام به دستگيري فعال حقوق بشر خالد قبادي که به تازگي پس از تحمل 8 ماه زندان آزاد گرديده بود نمود و در آخرين اقدام ، نيروهاي اطلاعاتي روز گذشته 6/11/86 به منزل دايي فرزاد قبادي به نام "خالد عامري" يورش برده و اقدام به دستگيري وي به همراه دختر وي "سروه عامري" دانشجوي علوم سياسي دانشگاه کرمانشاه مينمايند . سپس اين افراد را نيز مجبور به روئيت جسد دفن نشده و شکنجه شده فرزاد قبادي مينمايند و سپس سروه قبادي را به سلول رابعه قبادي منتقل مينمايند که وضعيت شکنجه شده وي و از دست دادن تعادل رواني وي را مشاهده نمايد.
اين اقوام در روستاي شاهيني از توابع شهرستان کامياران اقامت دارند و در حال حاضر نيروهاي امنيتي جو رعب و حشتي شديد را با حضور خود در اين روستا حاکم نموده اند و زندگي عادي و روزمره را در اين روستا از بين برده اند. همچنين وزارت اطلاعات از تحويل جسد فرزاد قبادي به خانوده وي خودداري مينمايد و بدون وجود حکم قضائي کارگاه و فروشگاههاي خالد قبادي و احمد جواهري را با وجود 31 کارگر تعطيل نموده است . احمد جواهري ، رابعه قبادي ، فاطمه جواهري و عطا قبادي در بازداتشگاه اداره اطلاعات کرمانشاه نگهداري ميشوند و نه تنها داراي وضعيت جسمي نامساعد هستند ، بلکه به خاطر جبر به ديدن جسد شکنجه شده فرزاد قبادي در وضعيت نامساعد رواني بسر ميبرند بالاخص خانم رابعه قبادي که مشاعر خود را نيز از دست داده است. کودک 2 ساله اين خانواده بعلت ضرب و شتم و هراس ايجاد شده در وضعيت بد روحي و همچنين تلاشها براي يافتن کودک 12 ساله ديگر اين خانواده نيز تا کنون نتيجه اي در برنداشته است .
اين گزارش در حالي منتشر ميگردد که زمان زيادي از قتل ابراهيم لطف الهي در اداره اطلاعات سنندج نميگذرد و هنوز افکار عمومي کردستان متشنج گزارش گرديده است. اين مجموعه خواهان ياري رسانيدن مدافعان حقوق انساني و رسانه هاي عمومي فارغ از هر مرزبندي براي افشاي اين جنايت ميباشد.

25.1.08

اعمال فشار بر دانشجویان بازداشتی، جهت انجام اعترافات تلویزیونی



طبق گزارشهای رسیده از زندان اوین و به گفته تعدادی از دانشجویان آزاد شده، فعالان دانشجویی طیف چپ که هم اکنون در بند 209 زندان اوین نگهداری می شوند، جهت انجام اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار دارند.
وزارت اطلاعات با اعمال فشارهای شدید بر تعدادی از این دانشجویان، تلاش دارد آنان را وادار نماید با قرار گرفتن در برابر دوربین، به داشتن ارتباط با جریانات خارج از کشور، اعتراف نمایند.
به گفته خانواده بهروز کریمی زاده، دانشجوی سابق دانشگاه تهران که در روز 12 آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، دست راست وی از مچ تا آرنج دچار بریدگی های عمیق بوده است.
مسعود کریمی زاده، برادر این دانشجوی زندانی می گوید:" برادرم از مدتها پیش دچار مشکل کلیوی بود، که در طی مدت بازداشت این بیماری شدت پیدا کرده است ، بطوریکه دو هفته پیش او به مدت 2 روز از زندان به بیمارستان شهدا در تجریش انتقال یافته است."
همچنین گفته می شود، پیمان پیران نیز از ناحیه کتف دچار شکستگی شدید شده است.
تلاش وزارت اطلاعات جهت وادار ساختن دانشجویان به انجام اعترافات تلویزیونی در شرایطی صورت می گیرد، که مطابق قانون " اعترافات اخذ شده از متهم، تحت فشار های روحی و جسمی، فاقد اعتبار می باشد."
پیش از این نیز نهادهای امنیتی پس از بازداشت دانشجویان، در سال های 78 و 82 آنان را وادار به اعتراف علیه خود و دوستانشان می نمودند.
لازم به یادآوری است، بازداشت فعالان دانشجویی طیف چپ از روز 11 آذرماه ماه آغاز شد. که در جریان این دستگیری ها، حدود 42 نفر بازداشت و روانه زندان شدند. در طی روزهای گذشته 8 تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه های سنگین از زندان آزاد شده اند و سرنوشت سایر بازداشت شدگان نامعلوم است.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، با ابراز نگرانی شدید خود نسبت به شرایط نگهداری دانشجویان، اعتراض خود را نسبت به اعمال فشار بر دانشجویان زندانی اعلام می کند.
بدیهی است کلیه اعترافات اخذ شده از دانشجویان در شرایط حاکم در بند 209 زندان اوین فاقد وجاهت قانونی است.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

21.1.08

بیانیه شمار21 کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند

بیانیه شمار21 کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند
ملت غیور ایران، کارگران، زنان، دانشجویان!
امروز یکشنبه ۳۰/10/1386 با خبر شدیم که خوشبختانه مراحل قانونی برای آزادی با قرار وثیقه ی دو دانشجوی در بند، محسن غمین و انوشه آزادبر طی شده و نامه ی رهایی ایشان به دفتر اجرای احکام زندان اوین تحویل داده شده است. بنا بر این خبر به زودی این عزیزان را در کنار خانواده ی محترم و رفقای ثابت قدم شان خواهیم دید.
اما متأسفانه، همچنین با خبر گشته ایم که به دلیل سنگینی وثیقه های تعیین شده برای دیگر دانشجویان در بند و عدم داشتن امکانات خانواده هایشان جهت تأمین وثیقه تعیین شده، عده ی زیادی از این رفقا با وجود بر طرف شدن موانع قانونی برای رهایی از سیاهچال های بند 209 هنوز در زندان هستند.
هم میهنان آزادی خواه!
کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند از تمامی شما عزیزانی که بیش از 50 روز نگران حال این عزیزان و خانواده های محترم شان بوده اید تقاضا دارد که توانایی خود را برای تأمین وثیقه های ایشان به کار برید. لازم به تذکر است که با گذاشتن وثیقه شما فقط حضور این عزیزان را در دادگاهی که تاریخ برگزاری آن بعداً اعلام خواهد شد ضمانت کرده و به هیچ عنوان مسئولیت دیگری را تقبل نخواهید کرد. بدینوسیله از شما عزیزانی که قادر به تأمین سند برای وثیقه های تعیین شده می باشید و امکان تماس با هیچیک از خانواده های این دانشجویان ندارید، تقاضا داریم با ایمیل
komitetalash@gmail.com تماس گرفته تا فعالان کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند تماس مستقیم شما را با این عزیزان برقرار سازند.
کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند۳۰/

18.1.08

اسماعیل لطف اللهی: چرا بدون اطلاع خانواده، جنازه برادرم را دفن کردند؟



ابراهیم لطف اللهی ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج ، روز 16 دی ماه پس از خارج شدن از جلسه امتحان توسط نیروهای اطلاعات بازداشت، و به مدت 2 روز در بازداشتگاه اطلاعات نگهداری شد. وی سپس روز 18 دی، به زندان سنندج انتقال یافت و توانست با خانواده اش ملاقات کند.
اسماعیل، برادر این دانشجو می گوید:" در روز ملاقات، او روحیه بسیار خوبی داشت و هیچ صحبتی از شرایط بازداشتگاه و شکنجه های احتمالی به میان نیاورد." وی ادامه می دهد:" روز پنج شنبه 20 دی، مجددا برای ملاقات به زندان مراجعه کردیم، اما به ما اعلام کردند که او به دادگاه اعزام شده است. با این حال مسئول اعزام به دادگاه ،"سروان محمدی" چنین چیزی را تکذیب کرد و گفت که کسی را به این نام به دادگاه نفرستاده، بعد از آن به شعبه 4 دادیاری، مراجعه کردیم، آنجا هم گفتند که وی به دادگاه فرستاده نشده است."
به این ترتیب، خانواده این دانشجوی بازداشت شده از روز 20 دی ماه ، به تمام ارگان های مربوطه مراجعه کردند، اما با پاسخ روشنی مواجه نشدند. اسماعیل می گوید:" از روز پنج شنبه به هر جا مراجعه کردیم؛ کسی پاسخ نداد و ما کاملا از وضعیت برادرم بی خبر بودیم."
بالاخره غروب روز 25 دی ماه، وزارت اطلاعات طی تماسی با خانواده ابراهیم، از آنها خواست که پدراو به همراه فرد دیگری، به ستاد وزارت اطلاعات مراجعه کنند. و در آنجا با دادن نشانی مزار وی در بهشت محمدیه( گورستان سنندج) به پدر این دانشجو اعلام کردند ، که پسرش در زندان خودکشی کرده است، خانواده ابراهیم اما نظر دیگری دارند. آنها می گویند "اگر فرضیه خودکشی صحیح است، چرا وزارت اطلاعات بدون اطلاع خانواده، جنازه وی را دفن نموده، آیا این عمل به دلیل هراس آنها از آشکار شدن اثر شکنجه های جسمی بر بدن ابراهیم، نبوده است؟"
اسماعیل لطف اللهی می گوید:" در قبرستان، مزاری را نشانمان دادند و گفتند پیکر ابراهیم آنجا دفن شده، در حالی که روی مزار را با بتن پوشانده بودند! ، اما ما اصلا نمی دانیم که آیا زیر آن خاک، پیکر ابراهیم است یا نه ؟"
وزارت اطلاعات، همچنین خانواده لطف اللهی را تهدید نمود، که اخبار مربوط به مرگ مشکوک فرزندشان را منعکس نکنند. اسماعیل،اضافه می کند :" پس از نصب اعلامیه های برادرم، بر دیوارهای شهر، عده ای ناشناس بلافاصله ، آنها را پاره می کردند."
مرگ مشکوک ین دانشجوی کرد در زندان سنندج در حالی صورت می گیرد که چندی پیش نیز، زهرا بنی یعقوب، پزشک 27 ساله، در بازداشتگاه منکرات شهر همدان، به شکل مشکوکی جان باخت.
مسئولان نیروی انتظامی، دلیل مرگ دکتر زهرا بنی یعقوب را نیز، خودکشی عنوان کردند. با این وجود، مشخص نیست، حتی به فرض قبول فرضیه خودکشی در بازداشتگاه ها، چه دلایل و شرایطی باعث این اقدام از سوی این دو زندانی شده است.
اسماعیل لطف اللهی ، در حالی که هنوز از مرگ برادر، بهت زده است می گوید: " از تمام سازمان های بین المللی و حقوق بشری می خواهیم که مسئله مرگ برادرم را پیگیری کنند، او بی گناه کشته شد."

17.1.08

صدور وثیقه های سنگین برای دانشجویان بازداشت شده

صدور وثیقه های سنگین برای دانشجویان بازداشت شده شماره 416-2008 27 دی 1386
کليد واژه ها : دانشگاه , اطلاعيه
برای دانشجویان بازداشت شده در آذرماه امسال وثیقه های سنگین از سی تا صد میلیون تومان صادر شده است. با گذشت بیش از 45 روز از بازداشت دانشجویان طیف چپ از سوی دادگاه انقلاب به خانواده دانشجویان گفته شده که جهت تهیه وثیقه برای دانشجویان اقدام کنند.
تعدادی از مبالغ تعیین شده جهت وثیقه به صورت زیر است:
انوشه آزاد بر 30 میلیون تومان
ایلناز جمشیدی 100 میلیون تومان
نسیم سلطان بیگی 50 میلیون تومان
محسن غمین 80 میلیون تومان
میلاد عمرانی 100 میلیون تومان
امیر مهرزاد 80 میلیون تومان
برای تعداد دیگری از دانشجویان نیز قرار وثیقه صادر شده که از ارقام آنها اطلاع دقیقی در دست نیست. ارقام سنگین وثیقه در حالی برای دانشجویان زندانی صادر می شود که طبق قانون مقدار وثیقه بایستی با جرم متهم و احتمال تواری وی متناسب باشد. تأمین مبالغ تعیین شده خارج از توانایی خانواده های دانشجویان بوده و برخلاف قانون مجازات اسلامی است.
کميته دانشجويي گزارشگران حقوق بشر

پیام خانواده ی امیری الیاسی به مردم شریف و آگاه ایران

پیام خانواده ی امیری الیاسی به مردم شریف و آگاه ایران
اطلاعیه خبری کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند:
اخیراً نامه ی سرگشاده ای از خانواده ی محترم امیری الیاسی که فرزندانشان از روز ۱۲ آذر در زندان به سر می برد به دست ما رسیده است. در این نامه ایشان ؛مردم شریف و آگاه ایران را مورد خطاب قرار داده و می نویسند:
نامه سرگشاده حسن امیری الیلسی به مردم شریف وآگا ه ایران



حدود 40 روزا زبازداشت عده ای ازدانشجویان دانشگاه های تهران به مناسبت برگزاری 16 آذر(روزدانشجو) روزنماد مقاومت درمقابل استبداد ارتجاع وامپریالیسم گذشت با توجه به بازدداشت طولانی وغیر قانونی انها وقرارگرفتن درسلولهای انفرادی وندادن ملاقات به خانواده ها، به حق این خانواده ها باید نگران سلامتی عزیزان خود باشند. بازداشت این دانشجویان طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واعلامیه جهانی حقوق بشر ماده 19 ( هرکسی حق ازادی عقیده وبیان دارد) وماده 20 (هرکسی حق تجمع مسالمت آمیزوتشکیل انجمن دارد) غیر قانونی وقابل توجیه نیست. ما خانواده های این دانشجویان دراین مدت با مراجعه مکرر به دادگاه انقلاب زندان اوین ومجلس شورای اسلامی هنوز جواب قانع کننده ای از مسئولین دررابطه با بازداشت آنها دریافت نکرده ایم .اینجانب حسن امیری الیاسی پدر کیوان امیری یکی از دانشجویان بازدداشتی ازتمامی ایرانیان شریف می خواهم با حمایت خود به هرشکلی موجبات آزادی بدون قید وشرط آنها را فراهم سازند. به امید روزی که دراین کشور کسی به جرم فکر کردن واندیشه وبیان روانه زندان نشود.

با احترام

حسن امیری الیاسی
۲۳/۱۰/۱۳۸۶

همچنین در ذیل این نامه خانم اکرم شهلائی مادر محترم کیوان امیری الیاسی خطاب به مجلس شورای اسلامی و ریاست آن، حداد عادل می افزاید:

آقای حداد عادل ونمایندگان مجلس شورای اسلامی ازشما می خواهیم به ما پاسخ دهید طبق کدام قانون فرزندان ما بیش از 40 روز دربازدداشت موقت زیر شکنجه های روحی وروانی قرار می گیرند؟ اگر قانونی دراین مورد هست به مانشان دهید اگرنیست پس کار مجلس وقوه مقننه چیست؟ آیا نباید قوه مقننه وقضائیه کاری کنند که قوه مجریه پایش را از قانون فراتر نگذارد؟ اگر نمی توانید پس این همه نماینده درمجلس به چه کاری مشغولند که مردم ازآن بی خبرند؟

ازطرف اکرم شهلائی مادر کیوان امیری الیاسی

15.1.08

بازداشت دست کم 9 دانشجوی دیگر در تهران،شمار دانشجویان بازداشتی به بیش از 40 تن رسید



بر اساس اخبار رسیده ، مرتضی اصلاحچی( دانشجوی فلسفه دانشگاه علامه)، آناهیتا حسینی( دانشجوی دانشگاه تهران)،سروش ثابت( علوم کامپیوتر دانشگاه شریف)، محمد پورعبدالله( مهندسی شیمی دانشگاه تهران)، ساناز اللهیاری( خواهر مهدی اللهیاری)، امین قضایی، سروش دشتسانی و بیتا صمیمی زاد، 9 تن از فعالان دانشجویی دانشگاه های تهران، شب گذشته بازداشت شده اند. با این حال به نظر می رسد، شمار دانشجویان بازداشت شده بیش از 9 نفر باشد.
خانواده این دانشجویان، ضمن اعلام این مطلب" که فرزندانشان از بعدازظهر روز گذشته، به منزل مراجعه نکرده و دستگاه های تلفن همراه آنان خاموش است." نسبت به شرایط آنان ابراز نگرانی کردند.
همچنین خانواده امین قضایی و سروش دشتستانی ، با تأیید خبر بازداشت این دو دانشجو، گفتند که مأموران وزارت اطلاعات، امروز با مراجعه به منزل آنان، اقدام به تفتیش و بازرسی منزل نمودند.
تاکنون از چگونگی بازداشت افراد نامبرده و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست. با این وجود به نظر می رسد، کلیه بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده باشند.
گفتنی است، هم اکنون شمار دانشجویان دربند به حدود 60 تن رسیده است.
پیش تر در روزهای 11 تا 16 آذرماه، حدود 30 تن از فعالان دانشجویی طیف چپ از سوی نیروهای اطلاعات بازداشت و به بند 209 انتقال یافته بودند.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، ضمن هشدار به دستگاه های امنیتی نسبت به ادامه این قبیل برخوردها با دانشجویان، توجه تمامی سازمان های بین المللی و حقوق بشری را نسبت به تشدید فضای اختناق و سرکوب در ایران جلب می کند.
خبر تکمیلی:برخی منابع نزدیک به دانشجویان، افراد دیگری را نیز جزء بازداشت شدگان اعلام نموده اند که اسامی آنان به شرح زیر است:
بیژن صباغ
کاوه عباسیان
مرتضی خدمایلو
بهزاد باقری
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

موج جدید دستگیری ها : تعداد زیادی از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دستگیر شدند

دوشنبه ۲۴ دی ماه
موج جدید دستگیری ها : تعداد زیادی از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دستگیر شدند

نیروهای اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی دیروز دوشنبه ۲۴ دی ماه تعداد زیادی از فعالین دانشجویان ازادیخواه و برابری طلب را در تهران دستگیر کردند. ظاهرا رفقا سروش دشتستانی، امین قضائی و بیژن صباغ جزو دستگیر شدگان هستند. از سرنوشت رفقای دستگیر شده ما هنوز اطلاعی در دست نیست.

نیروهای اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی فکر میکنند با دستگیریهای وسیع فعالین جنبش دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب میتوانند به این حرکت خاتمه دهند. اما خود دست اندرکاران اطلاعاتی رژیم تاکنون متوجه شده اند که ابعاد جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی در دانشگاه و در جامعه عظیم تر از آن است که بتوان آن را با چند دستگیری پایان داد. امروز رزیم خود شاهد است که اگر بخواهد به حرکت دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب پایان دهد باید دهها هزار نفر را در دانشگاههای کشور دستگیر کند و روانه زندان سازد. باید میلیونها مردم کارگر و زحمتکش که دقیقا خواستار آزادی و برابری هستند را روانه زندان کند. ما اطمینان میدهیم که مبارزه دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب با قدرت ادامه مییابد و جای هر دستگیر شده را هزاران آزادیخواه و برابری طلب جدید پر خواهد کرد. اطمینان میدهیم که در مقابل این سرکوبگریها و در دفاع از رفقای زندانی، صف ما پرجمعیت تر خواهد شد.

ما همه مردم ایران را به دفاع از رفقای دستگیر شده مان فرامیخوانیم. نباید گذاشت بهترین فرزندان این کشور که خواهان آزادی و برابری و رفاه و آسایش برای همه مردم بودند و برای آن تلاش میکردند، راهی شکنجه گاه های رژیم شوند. رفقای ما باید فورا ازاد شوند.

دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاههای سراسر کشور
۲۵ دی ۱۳۸۶

نگرانی شدید خانواده ی نادر احسنی از وضعیت فرزندشان

نگرانی شدید خانواده ی نادر احسنی از وضعیت فرزندشان
آسمان دیلی نیوز : عدم صدور اجازه برای ملاقات نادر احسنی و خانواده اش موجب نگرانی شدید خانواده ی نادر احسنی شده است.
صبح دیروز٬ دوشنبه در حالی که اکثر خانواده های دانشجویان زندانی که در زندان اوین حضور داشتند موفق به ملاقات با فرزندانشان شدند. خانواده ی نادر احسنی نتوانستند با فرزندشان ملاقات کنند.
قابل ذکر است که نادر احسنی تا کنون حتی موفق به تماس با خانواده ی خود نیز نشده است و این مسئله در کنار عدم ملاقات در روز شنبه باعث شده است تا خانواده ی وی نسبت به وضعیت فرزندشان نگران باشند.

14.1.08

وضعیت نامناسب سلامتی لیلا حیدری در پنجمین ماه بازداشت

وضعیت نامناسب سلامتی لیلا حیدری در پنجمین ماه بازداشت

لیلا حیدری، همسر بهروز صفری از فعالان سیاسی آذربایجان که روز ششم شهریور ماه پس از مراجعه به اداره اطلاعات جهت ملاقات با همسرش بازداشت شده بود، با گذشت حدود 5 ماه ، همچنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین نگهداری می شود.
لیلا حیدری پس از بازداشت، مدتی را در بازداشتگاه اطلاعات زنجان نگهداری شد و پس از ان به همراه تعداد دیگری از زندانیان سیاسی این شهر، به بند 209 زندان اوین منتقل شد.
وی هم اکنون در سلول های 2 نفره ی بند 209 نگهداری می شود.
به گفته منابع خبری، لیلا حیدری که از بیماری قلبی و همچنین میگرن رنج می برد، بارها در زندان دچار حمله های قلبی و میگرن شده است. بطوری که دو بار در حین بازجویی، بیهوش شده و با اقدامات بهداری زندان بهبود یافته است.
طبق گزارش های رسیده، چندی پیش، "حیدری" در سلول خود، دچار حمله قلبی شد و به بهداری زندان انتقال یافت. گفته می شود، بهداری بند 209، طی گزارشی به مسئولین وزارت اطلاعات نسبت به شرایط نامناسب سلامتی وی هشدار داده و خواهان آزادی او جهت درمان شده است.
ادامه بازداشت لیلا حیدری در حالی صورت می گیرد که قانون، بر مصونیت بستگان متهم از تعقیب و بازداشت تأکید کرده است.
طبق بخشنامه حقوق شهروندی " فقط شخص متهم در مقابل مقامات قضایی، پاسخگوست، احضار و یا جلب بستگان وی اعم از بستگان دور یا نزدیک، ممنوع است."
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، ضمن اعلام نگرانی شدید نسبت به شرایط سلامتی لیلا حیدری، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی می باشد. بدیهی است از آنجا که لیلا حیدری در رابطه با گرايشات ایئولوژیک خود بازداشت شده است، زندانی عقیدتی محسوب می شود.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

فاطمه گفتاری، مادر یاسر گلی دانشجوی زندانی، بازداشت شد


صبح امروز، دوشنبه ۲۴ دی، نیروهای امنیتی در سنندج، فاطمه گفتاری، مادر یاسر گلی دانشجوی دربند، را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی مادر این دانشجوی در بند را نخست به ستاد خبری سنندج احضار کردند و پس از مراجعه فاطمه گفتاری، به دستور بازپرسی شعبه ۴ دادگاه انقلاب وی را بازداشت و روانه بازداشتگاه کردند. وی قبلا بارها تهدید به بازداشت شده بود و حتمال آن می رود دلیل بازداشت وی اطلاع رسانی پیرامون وضع پسر زندانی اش باشد.

پیش از این نیروهای امنیتی، صالح گلی، همسر فاطمه گفتاری و پدر یاسر گلی، را هم بازداشت کرده بودند و وی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. یاسر گلی دبیر سابق اتحادیه ی دموکراتیک دانشجویان کرد و دانشجوی ستاره داری است که از ۳ ماه پیش در بازداشت بسر می برد. وی ۳ ماه در سلول انفرادی سنندج به سر در بازداشت بود و اخیرا به بند عمومی زندان سنندج منتقل شده است.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان

حمایت از تحصن اعتراضی 16-18 ژانویه درتورنتو

حمایت از تحصن اعتراضی 16-18 ژانویه درتورنتو


"کمپین دفاع از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب"، اقدام به برگذاری تحصن 5 روزه در مقابل دفتر مرکزی "سازمان عفو بین الملل" در لندن جهت تحقق مطالبات ذیل نموده‌اند. این تحصن از روز دوشنبه ١٤ شروع و تا روز جمعه‌١٨ژانویه ادامه خواهد داشت.
ما سازمان ها، احزاب و جمع های امضاء کننده این اطلاعیه در تورونتو، ضمن حمایت از تحصن اعتراضی ١٤-١٨ ژانویه در لندن در دفاع از دانشجویان زندانی و مطالبات آنان ، از روز چهارشنبه ١٦ ژانویه تا جمعه ١٨ ژانویه ٢٠٠٨، هر روز از ساعت ٩ صبح تا ٥ بعد از ظهر در مقابل دفتر عفو بین الملل تورونتو خواهیم بود. ما ازمردم آزادیحواه مقیم تورونتو و دیگر سازمانها و جریانات بشر دوست میخواهیم از این حرکت حمایت کنند.
هماهنگ کننده تحصن در تورونتو مینو همیلی: تلفن 3227 919 416
ایمیل mhomaily@yahoo.com
سازمان سراسری پناهندگان ایرانی– بیمرز
حزب حکمتیست تشکیلات کانادا
حزب اتحاد کمونیست کارگری ایران تشکیلات کانادا
حزب کمونیست ایران تشکیلات کانادا
کانون اندیشه ، گفتگو و حقوق بشر
سازمان زنان هشت مارچ ( ایرانی افغانیستانی ) کاناداهواداران حزب مارکسیست لننیست مائوئیست
بهزاد پیله ور، مهدی هویزی،رامین بهرامی، فعالان مستقل دانشجویی

متن اطلاعیه "کمپین دفاع از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب"


بیش از یکماه از دستگیری دهها نفر از فعالین و رهبران دانشجوئی دانشگاههای مختلف ایران میگذرد. همه اخبار رسیده از زندانها حاکی از شکنجه های وحشیانه این دانشجویان توسط مامورین امنیتی و سپاه پاسداران است. اتهامات واهی اغتشاشگری به فعالین یک اعتراض بسیار مسالمت آمیز، و پاپوش دوزی ارتباط با احزاب سیاسی اپوزیسیون، یک توطئه و پرونده سازی آشکار است.
از طرف دیگر علیرغم تلاش وکلا و خانواده ها، آنها تا کنون اجازه ملاقات با دانشجویان زندانی را نداشته اند. حتی از محل نگهداری تعدادی از آنها خبر موثقی در دست نیست. خانواده ها، دوستان و همکلاسی های آنها در نگرانی جدی شبانه روزی به سر می برند. حمایت های داخل و خارج از ایران بی شک تاثیرات خود را داشته و دارند. اما تا زمانیکه این عزیزان آزاد نشده اند، این نگرانی ها به قوت خود باقی است. لذا ما جمعی از ایرانیان تصمیم گرفتیم برای رساندن فریاد آزادیخواهی و حق طلبی آنها و با خواست آزادی فوری و بی قید شرط تمام دستگیرشدگان، تحصنی سازمان دهیم. لذا از روز دوشنبه ١٤ ژانویه تا جمعه ١٨ ژانویه ٢٠٠٨، هر روز از ساعت ٩ صبح تا ٦ بعد از ظهر در مقابل دفتر مرکزی عفو بین الملل خواهیم بود. و ازهمه مردم آزادیخواه و تمام احزاب و سازمانهای انسان دوست میخواهیم که به این تحصن و تلاش برای آزادی این عزیزان بپیوندند.
در این رابطه از سازمان عفو بین الملل بعنوان مرجع ذیصلاح بین المللی خواهان اجرا مفاد زیر هستیم:
· تلاش برای آزادی فوری و بی قید و شرط دانشجویان زندانی
· تلاش برای قطع فوری و بلادرنگ هر گونه شکنجه جسمی و روحی
· تلاش برای دسترسی دانشجویان زندانی به وکلای مدافع خود
· تلاش برای تامین ملاقات فوری خانواده دستگیر شدگان با دانشجویان دربند
درکنار همه تلاشهای این سازمان ما خواهان اعزام هیئتی از طرف آن به تهران برای بررسی همه امکانات و ملزومات لازم در خدمت این امر در کنار خانواده ها و وکلای محترم این عزیزان در محل هستیم.

امروز دوشنبه٬ ۲۳ دی ماه٬ خانواده های دانشجویان چپ آزادی خواه و برابری طلب به منظور پیگیری وضعیت پرونده ی فرزندانشان به دفتر قاضی مرتضوی مراجعه کردند.

امروز دوشنبه٬ ۲۳ دی ماه٬ خانواده های دانشجویان چپ آزادی خواه و برابری طلب به منظور پیگیری وضعیت پرونده ی فرزندانشان به دفتر قاضی مرتضوی مراجعه کردند. با توجه به قول مرتضوی در روز چهارشنبه خانواده ها به ملاقات او رفتند.
در این دیدار خانواده ها به تشریح نحوه ی بازداشت و پیگیری های صورت گرفته پرداختند و خواستار جواب مرتضوی شدند. مرتضوی در این دیدار برخورد بسیار بدی با خانواده ها داشت و مانند دیگر مسئولین قوه قضاییه با پاسخ های سربالا سعی در مبهم نگه داشتن خانواده ها داشت. وی در این دیدار مدعی شد که اطلاع دقیقی از وضعیت پرونده ها ندارد و باید خانواده ها نامه های جداگانه ای بنویسند و تحویل وی بدهند و در واقع از زیر باز مسئولیت شانه خالی کرد.
مرتضوی در حالی مدعی می شود که از پرونده ها بی اطلاع است که خانواده ها در مراجعات مکرر خود شاهدند که مسئولین قوه قضاییه مرتضوی را همه کاره می دانند و مقام وی در قوه قضاییه و نقش وی در پرونده های پیشین نیز تایید کننده ی این موضوع است.
این بار نیز خانواده ها موفق به گرفتن جواب مشخصی از مسئولین قوه قضاییه نشدند. خانواده های دانشجویان در بند طی روز های آینده نیز به پیگیری های خود به منظور روشن شدن وضعیت پرونده ی فرزندانشان ادامه خواهند داد.

13.1.08

حمایت از تحصن اعتراضی ١٤-١٨ ژانویه در لندن و تورنتو

حمایت از تحصن اعتراضی ١٤-١٨ ژانویه در لندن


"کمپین دفاع از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب"، اقدام به برگذاری تحصن 5 روزه در مقابل دفتر مرکزی "سازمان عفو بین الملل" در لندن جهت تحقق مطالبات ذیل نموده‌اند. این تحصن از روز دوشنبه ١٤ شروع و تا روز جمعه‌١٨ژانویه ادامه خواهد داشت.
ما سازمان ها، احزاب و جمع های امضاء کننده این اطلاعیه در تورونتو، ضمن حمایت از تحصن اعتراضی ١٤-١٨ ژانویه در لندن در دفاع از دانشجویان زندانی و مطالبات آنان ، از روز چهارشنبه ١٦ ژانویه تا جمعه ١٨ ژانویه ٢٠٠٨، هر روز از ساعت ٩ صبح تا ٥ بعد از ظهر در مقابل دفتر عفو بین الملل تورونتو خواهیم بود. ما ازمردم آزادیحواه مقیم تورونتو و دیگر سازمانها و جریانات بشر دوست میخواهیم از این حرکت حمایت کنند.
هماهنگ کننده تحصن در تورونتو مینو همیلی: تلفن 3227 919 416 ایمیل
mhomaily@yahoo.com
١-سازمان سراسری پناهندگان ایرانی– بیمرز

متن اطلاعیه "کمپین دفاع از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب"

تحصن در مقابل دفتر مرکزی عفو بین الملل (لندن) در دفاع از دانشجویان زندانی
بیش از یکماه از دستگیری دهها نفر از فعالین و رهبران دانشجوئی دانشگاههای مختلف ایران میگذرد. همه اخبار رسیده از زندانها حاکی از شکنجه های وحشیانه این دانشجویان توسط مامورین امنیتی و سپاه پاسداران است. اتهامات واهی اغتشاشگری به فعالین یک اعتراض بسیار مسالمت آمیز، و پاپوش دوزی ارتباط با احزاب سیاسی اپوزیسیون، یک توطئه و پرونده سازی آشکار است.
از طرف دیگر علیرغم تلاش وکلا و خانواده ها، آنها تا کنون اجازه ملاقات با دانشجویان زندانی را نداشته اند. حتی از محل نگهداری تعدادی از آنها خبر موثقی در دست نیست. خانواده ها، دوستان و همکلاسی های آنها در نگرانی جدی شبانه روزی به سر می برند. حمایت های داخل و خارج از ایران بی شک تاثیرات خود را داشته و دارند. اما تا زمانیکه این عزیزان آزاد نشده اند، این نگرانی ها به قوت خود باقی است. لذا ما جمعی از ایرانیان تصمیم گرفتیم برای رساندن فریاد آزادیخواهی و حق طلبی آنها و با خواست آزادی فوری و بی قید شرط تمام دستگیرشدگان، تحصنی سازمان دهیم. لذا از روز دوشنبه ١٤ ژانویه تا جمعه ١٨ ژانویه ٢٠٠٨، هر روز از ساعت ٩ صبح تا ٦ بعد از ظهر در مقابل دفتر مرکزی عفو بین الملل خواهیم بود. و ازهمه مردم آزادیخواه و تمام احزاب و سازمانهای انسان دوست میخواهیم که به این تحصن و تلاش برای آزادی این عزیزان بپیوندند.
در این رابطه از سازمان عفو بین الملل بعنوان مرجع ذیصلاح بین المللی خواهان اجرا مفاد زیر هستیم:
· تلاش برای آزادی فوری و بی قید و شرط دانشجویان زندانی
· تلاش برای قطع فوری و بلادرنگ هر گونه شکنجه جسمی و روحی
· تلاش برای دسترسی دانشجویان زندانی به وکلای مدافع خود
· تلاش برای تامین ملاقات فوری خانواده دستگیر شدگان با دانشجویان دربند
درکنار همه تلاشهای این سازمان ما خواهان اعزام هیئتی از طرف آن به تهران برای بررسی همه امکانات و ملزومات لازم در خدمت این امر در کنار خانواده ها و وکلای محترم این عزیزان در محل هستیم.
آدرس عفو بین الملل:
1 Easton StLondon , WC1X 0DW , UK
نزدیکترین ایستگاه قطار:
Farringdon station and kings cross station
هماهنگ کنندگان تحصن: نسرین پرواز - تلفن:07930525382 دیبا علیخانی - تلفن:07956499118
ایمیل: release.students@yahoo.com
کمپین دفاع از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب
١٠ ژانویه ٢٠٠٨
برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی این عزیزان مراجعه کنید:
http://www.azady-barabary.net

10.1.08

خبر فوری !به علت روزها قطعی گاز و سرما، بالاخره مردم قائمشهر به فرمانداری حمله کردند

خبر فوری !به علت روزها قطعی گاز و سرما، بالاخره مردم قائمشهر به فرمانداری حمله کردند
کمیته هماهنگی دانشگاه بابل
در سايت ببينيد : کمیته هماهنگی دانشگاه بابل
طبق اخباری که حدود یک ساعت پیش از قائمشهر به دست ما رسیده بعد از چند روز قطعی گاز و شدت پیدا کردن سرما مردم قائمشهر از ساعتی قبل در مقابل فرمانداری تجمع کرده با شکستن درب و شیشه های ساختمان وارد فرمانداری شدند.
هم اکنون خیابان های ساری نیز توسط مرذم معترض بسته شده است.
اخبار تکمیلی همراه با عکس متعاقباْ فرستاده خواهد شد.

7.1.08

اوضاع زندان هیچ گاه تا این حد نامناسب نبوده است"



اوضاع زندان هیچ گاه تا این حد نامناسب نبوده است"
حشمت الله طبرزدی، یکی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی که از سال 75 تاکنون دوره های مختلفی را در زندان به سر برده است با می گوید: " طبق قانون جدید رئیس زندان، محکومین دادگاه انقلاب تنها با اجازه دادگاه می توانند با وکلایشان ملاقات داشته باشند."
او همچنین اعتقاد دارد که وضعیت زندان تفاوت بسیاری با گذشته کرده است ، " وضعیت غذایی و بهداشتی زندان بسیار اسف بار است، به طوریکه تنها می توان از نان زندان استفاده کرد و استفاده از غذاها ممکن نیست، البته زندانیانی که دارای شرایط مالی خوبی هستند می توانند غذای مناسب تهیه کنند اما اوضاع برای سایرین این گونه نیست."
سایر زندانیان نیز این موضوع را تأیید می کنند، در حالی که طبق آیین نامه داخلی زندان، غذایی که به زندانی داده می شود می بایست پروتئین، ویتامین و ... را داشته باشد. هم اکنون به مدت حدود یکسال است که " گوشت" به طور کامل از غذای زندانیان حذف شده است.
سیاست جدید زندان نیز در برابر اعتراضات احتمالی زندانیان، تهدید به تبعید به زندان رجایی شهر یا قزل حصار است که شرایط به مراتب بدتری از زندان اوین دارد.
حشمت الله طبرزدی می گوید: " مسئولان زندان نهایتا زندانیان را به جایی می رسانند که مجبور به واکنش شوند" او ادامه می دهد." باید این مسائل در خارج از زندان منعکس شود، باید اجازه دهند تا از طرف سازمانهای حقوق بشری نمایندگانی به زندان بروند و شرایط غذایی و بهداشتی زندانیان را از نزدیک ببینند."
در طی سال های گذشته، کلیه بازدیدهای انجام گرفته از زندان اوین، از بند 6 این زندان انجام شده است که به گفته زندانیان ، برای همین بازدیدهای احتمالی مورد مرمت قرار گرفته و هم اکنون زندانیان با جرایم مالی در آنجا نگهداری می شوند. اما اوضاع در سایر بندهای زندان اوین به مانند اندرزگاه 6 نیست.
یکی از زندانیان سیاسی که مدتی را در اندرزگاه 8 زندان اوین به سر برده است، روایت های تلخی را از این بند دارد. او می گوید: " در این بند که مخصوص نگهداری مجرمین مواد مخدری است، فضای سالن به قدری آلوده است که اگر فردی غیر از خود این زندانیان به آنجا فرستاده شود، به سختی می تواند سالم از این بند خارج شود. او می گوید: " مواد مخدر، مثل کراک، تریاک و .. به وفور در داخل بند وجود دارد و تمام فضای سالن آکنده از دود سیگار و بوی مواد مخدر است."
در ماههای گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی و عادی، در تماسهایی نسبت به وضعیت نامناسب غذای زندان اعتراض کرده اند. آنها می گویند که " غذای زندان به هیچ وجه قابل استفاده نیست."
ریاست زندان اوین، تاکنون در برابر اعتراضات زندانیان واکنشی نشان نداده است. او تنها به زندانیان اعلام کرده که " بودجه زندان به قدر کافی نیست."
گفتنی است در ابتدای سال جاری، بودجه سازمان زندان ها به 4/1کاهش یافته بود. این در حالی است که شمار زندانیان حاضر در زندان های ایران نسبت به سالهای گذشته، کاهش قابل توجهی را نداشته است.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

5.1.08

اميد بوش براي براندازي جمهوري اسلامي يا نفوذي اطلاعات ايران؟



اميد بوش براي براندازي جمهوري اسلامي يا نفوذي اطلاعات ايران؟
بنا بر اين اطلاعيه كه توسط هفت تن از زندانيان امضا شد، فرد يادشده كه خود را فعال دانشجويي معرفي كرده، هويت سياسي نداشته و پس از آن‌كه به دليل اعمال منافي عفت زنداني شده است، با توافق با برخي مسئولان امنيتي براي نفوذ در زندانيان سياسي، به بند آنها منتقل شده است. اين جوان ايراني، علاوه بر حضور و سخنراني در سناي آمريكا، با بوش عكس گرفته و گويا





با افزايش اختلاف‌هاي اميرعباس فخرآور با دوستان سابقش، سازگارا و صداي آمريكا، اين گزينه كه وي عامل نفوذي اطلاعات جمهوري اسلامي است، تقويت شده است.به گزارش خبرنگار «تابناك»، چندي پيش، گروهي از زندانيان سياسي با انتشار اطلاعيه‌اي، اميرعباس فخرآور را كه به عنوان مخالف جمهوري اسلامي و زنداني سياسي به آمريكا پناهنده شده و سال گذشته در سناي آمريكا نيز حضور پيدا كرد، مأمور اطلاعات جمهوري اسلامي اعلام كردند.
بنا بر اين اطلاعيه كه توسط هفت تن از زندانيان امضا شده است، فرد يادشده كه خود را فعال دانشجويي معرفي كرده، هويت سياسي نداشته و پس از آن‌كه به دليل اعمال منافي عفت زنداني شده است، با توافق با برخي مسئولان امنيتي براي نفوذ در زندانيان سياسي، به بند آنها منتقل شده و پس از آن به عنوان پاداش و ادامه فعاليت به عنوان دانشجوي پيام نور پذيرفته شده است.بنا بر اعلام اين زندانيان، فخرآور كه چند بار به عنوان كارشناس ايران به صداي آمريكا نيز دعوت شده است، نفوذي اطلاعات جمهوري اسلامي است و به هيچ عنوان سخنگوي زندانيان سياسي به شمار نمي‌رود.
اين در حالي است كه اين جوان ايراني، علاوه بر حضور و سخنراني در سناي آمريكا، با بوش، رئيس‌جمهور آمريكا و چند تن ديگر از شخصيت‌هاي برجسته نومحافظه‌كار آمريكا همچون «ريچارد پرل» و «مايكل لدين» عكس گرفته و در صورت صحت ادعاي اين زندانيان، گويا آنها را هم فريب داده است.جالب آن‌كه فخرآور، اكنون با فحاشي به شيلا گنجي، مدير VOA، وي را عامل جمهوري


اسلامي مي‌خواند.


تابناک