22.11.07

نگرانی نسبت به وضعیت عدنان حسن پور در زندان سنندج



جهان پر خطر تر از آن است که بتوان در آن زندگی کرد- نه به خاطر افرادی که اعدام می کنند و اعمال پلید مرتکب می شوند بلکه به خاطر کسانی است که در کنار آن ها ایستاده و با سکوت اجازه می دهند این اعمال و این اعدام ها انجام شوند.
تائید حکم اعدام «عدنان حسن‌پور»، روزنامه‌نگار و فعال حقوق مدنی کرد از سوی دیوان عالی کشور بار دیگر عملکرد مغرضانه دستگاه قضایی را در برخورد با دگراندیشان به اثبات رساند.
عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار هفته‌نامه‌ی توقیف شده‌ی «ئاسو» که در شهر سنندج منتشر می‌شد در تاریخ 5 بهمن 1385 بازداشت شد و نزدیک به سه ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات به سر برد. در حالی که هنوز از شرایط بازجویی عدنان حسن‌پور در این مدت اطلاعی وجود ندارد، دادگاه انقلاب با اعلام اخذ اعترافات 140 صفحه ای از این روزنامه نگار کرد، وی را محارب دانست.
در اواخر فروردین ماه 1386 حسن پور به زندان عمومی سنندج منتقل شد و پس از محاکمه در تاریخ 22 خرداد ، دادگاه برای این روزنامه‌نگار حکم اعدام را صادر کرد. حسن‌پور متهم است به «جاسوسی»، «در اختیار گذاشتن مشخصات مراکز نظامی به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر صالح»، «عبور دادن متهمان اهواز از مرز مریوان» و «ارتباط با شخصی در وزارت امور خارجه‌ی آمریکا» که به گفته‌ی وکیلش هیچ کدام از مصادیق «محاربه» که مطابق قوانین جاری ایران مجازات اعدام را در پی دارد، نیست.
عدنان حسن‌پور تاکنون دو بار در زندان سنندج دست به اعتصاب غذا زده است که در اثر آن و با توجه به شرایط نامناسب نگهداری و و عدم دسترسی به پزشک دچار ریزش شدید موی سر شده است. او از حق استفاده از تلفن، باشگاه ورزشی و کتابخانه‌ی زندان محروم است و در ملاقات با خانواده‌ی خود از فشارهای پلیسی که در زندان بر او وارد می‌شود شکایت کرده است.
این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد که هفته گذشته در جریان تأیید حکم اعدام خود قرار گرفت، در اعتراض به عملکرد غیرعادلانه دستگاه قضایی برای سومین بار دست به اعتصاب غذا زده است و بیم آن می رود که در پی بی توجهی مسئولان زندان به شرایط وی، سلامتی وی با مخاطره جدی روبرو شود.
پیش از این نیز دو زندانی سیاسی در ایران در اثر اعتصاب غذا در زندان جان باختند. اکبر محمدی و ولی الله فیض مهدوی درتابستان سال 85 پس از 10 روز اعتصاب غذا در زندانهای اوین و رجایی شهر جان خود را از دست دادند.
کمیته‌ی دانشجویی گزارشگران حقوق بشر ضمن تاکید بر مخالفت خود با حکم غیرانسانی اعدام، خواستار لغو هر چه سریعتر حکم اعدام عدنان حسن‌پور و آزادی او است. بدیهی است مطابق با قانون، اعترافات اخذ شده از متهم تحت شرایط فشار و شکنجه دارای ارزش نبوده و استناد دادگاه به چنین اعترافاتی عملکرد دستگاه قضایی را بیش از گذشته زیر سؤال خواهد برد.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

No comments: