8.1.07

مرگ یک دیکتاتوریا شروع جنگی جدید


مرگ یک دیکتاتوریا شروع جنگی جدید

طی چند روز گذشته سرتیتر اخبار شبکه های خبری جهان به خبر داغ اعدام صدام حسین اختصاص داشت
فیلم نحوه اعدام صدام که بوسیله دوربین تلفن همراه و توسط به ظاهر افراد ناشناس گرفته شده بود در معرض نمایش عموم قرار گرفت و مردم سراسر جهان توانستند مرگ صدام را که سالها با تکیه بر نیروی نظامی .سیاسی و مذهبی در کنار حمایت بی دریغ دول خارجی خصوصا آمریکا توانسته بود فضای اختناق و سرکوب را بر جامعه حاکم کند به چشم خویش نظاره گر باشند .
اعدام زود هنگام :
پس از حدود سه روز از زمان تائید اعدام صدام "26دسامبر "حکم در مورد وی اجرا شد چرا که ادامه دادگاه میتوانست پیامدهای ناخوشایندی را در مورد آشکار شدن دخالت نیروهای خارجی خصوصا آمریکا را در طول دوران حکو مت دولت سابق به دنبال داشته باشد .
به عقیده اغلب مردم عراق و برخی از تحلیلگران مسائل سیاسی اعدام سریع صدام تنها به دلیل توقف روند دادگاه و جلوگیری از بر ملا شدن اسناد همکاری دولت آمریکا و دولت سابق عراق به رهبری صدام صورت گرفته است .
گوشه ای از موارد اتهامی صدام و همراهان سابق وی عبارتند از :
قتل عام هزاران انسان دگر اندیش در خلال کودتای حزب( 1968) به سرکردگی صدام حسین
قتل عام 180.000 کرد در جریان حکومت صدام
عملیات انفال و کشتار مردم بی دفاع حلبچه (5000) نفر
سرکوب و کشتار شیعیان عراق سال 1991
کشتار هزاران انسان بیگناه در خلال جنگ ایران و عراق و جنگ با کویت
استفاده از سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی در خلال جنگ با ایران و بر علیه مردم کرد حلبچه ودهها مورد دیگر که نه تنها از عهده این مطلب که گویا از عهده دادگاه صدام هم خارج بوده است ..
حال آنکه دولت پیشین عراق از کجا و چگونه به سلاحهای کشتار جمعی دست یافته و کدام کشورهادر تولید این نوع از سلاحهای مخرب به صدام و همدستانش یاری رسانده اند از نکاتیست که به صلاح برخی از دولتها نبود که در ادامه روند دادگاه صدام به سوالاتی در این زمینه پاسخگو باشد و یا این که پس از سقوط دولت در عراق سرنوشت این نوع از سلاحها که دولت امریکا به بهانه وجود چنین سلاحهایی به عراق حمله کرده بود چه شد
اما نکته ای دیگر در اعدام صدام این مهم است که:
به نقل از دادستان الفارون:" دو مرد در جريان اعدام صدام تلفن همراه با خود داشتند و به صورت علني از مراسم فيلمبرداري مي‌كردند"(نیویورک تایمز ) فیلم توسط اغلب شبکه های عربی پخش شد تا رفته رفته جهان عرب اهل تسنن و هواداران صدام با چهره اسطوره جدید عر ب آشنا شوند و راه برای نفا ق و جنگ بین شیعیان و اهل سنت در عراق هموار تر گردد تا شاید به بهانه جنگ داخلی در عراق و همچنین آشوب واختلافات قومی راه برای خروج نیروهای آمریکائی از منجلابی که در آن گرفتار آمده ا ند هموارتر گردد
از سوی دیگر اعدام صدام راه را برای اعدام سایر همراهان وی باز گذاشته و این خود دست دولت جدید را در اجرای مجازات اعدام در عراق باز میگذارد.
چنانکه حتی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم تعلیق و یا لغو مجازات اعدام صدا م را رد کرده و با آن مخالف
بود با چنین سازمان مللی که به جای حمایت از لغو مجازات اعدام(ولو در مورد یک دیکتاتور) از آن حمایت میکند خوش به حال ملل... ! به گزارش "ایلنا"همچنين شبكه خبري العربيه گزارش داد كه بان‌ ‏كي ‌‏مون پيش از سفر به محل کارش در نيويورك، در يك كنفرانس خبري شركت كرد و در پاسخ به اين پرسش كه "آيا با اعدام صدام مخالف است يا خير"بدون تاييد يا رد اين اعدام، گفت :"صدام مرتكب جنايت‌‏هاي بسيار شنيعي شده بود به گونه‌‏اي كه جنايت‌‏هايي كه او درحق مردم عراق كرده، به هيچ وجه قابل توصيف نيست"
همه میدانیم که:
" برای تصاحب کرسی خالی یک دیکتاتور هزاران نفر آماده اند"و از سوی دیگر کشته شدن و حذ ف فیزیکی یک انسان زنده به هر شکلی نوعی قتل است
چند سال قبل پینوشه دیکتاتور مخوف شیلی به دلیل کهولت سن از مجازات اعدام جان سالم بدر برد و در نهایت چندی پیش از اعدام صدام به مرگ طبیعی درگذشت. مردم جهان و شیلی هم امیدوارند که جهان دیگر هرگز نظاره گرچنین افرادی نباشد.ولی افسوس که اعمال مجازات اعدام در مورد صدام راه را برای پیدایش نوع دیگری از استبداد از یکسو و موج جدیدی از اختلافات قومی در عراق از سو ی دیگر باز خواهد گذاشت..
جالب است که آقای امانوئل لودو از گروه وکلای فرانسوی که کار دفاع از صدام را در طول دادگاه بر عهده داشت در نامه ای به آقای دبیر کل سازمان ملل! از صدام به عنوان یک اسیر جنگی یاد کرد که تا آخر نیز در این وضعیت باقی ماند پس باید او را برای تیر باران آماده میکردند نه طناب دار!
شکست یا سازش
اعدام صدام در حالی صورت پذیرفت که ایالات متحده آمریکا به بالاترین سطح واردات نفتی از اوپک طی پانزده سال قبل رسیده (فاینشنال تایمز)و" دولت بوش هم بی هیچ چون و چرایی باید پذیرای شکست در عراق باشد" (همان منبع )
ادامه روند ناآرامی ها در عراق که توسط دستهای پنهان و آشکار دولتهای همسایه عراق همچون ایران وعربستان هدایت میشوند و در واقع عراق را صحنه کشمکش میان خود قرار داده اند و حاضر به کمک به دولت امریکا هم برای حل این مشکل هم نیستند راه دیگری برای دولت امریکا به جز خروج از عراق و اعلام یک شکست مفتضحانه باقی نمیگذارد حال آنکه کشور عراق هم تا مد تها روی آرامش و امنیت را نخواهد دید. طبق اظهارات مقامات عراقی کشور عربستان از جمله کشورهایی در همسایگی عراق است که یکی از منابع اصلی کمک رسانی مالی به سنی های آشوب طلب عراق به شمار میرود ایران هم به عنوان پایگاه اصلی کمک به شیعیان جهان از جنگ میان تسنن وتشیع حمایت میکند و حاضر به گفتگو و مذاکره با آمریکائیها نیست و احتمالا در صورت رضایت به گفتگو هم نادیده گرفتن پرونده اتمی ایران و جنجال دستیابی به سلاح هسته ای کمترین بهای پرداختی از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی خواهد بود که در صورت وقوع چنین رویدادی وجهه جهانی آمریکا کاملا به خطر خواهد افتاد .
شبکه های خبری جهان از اصلاحات فراگیر دولت آمریکا خبر میدهند که میتوان از تغییر افسران ارشد آمریکایی در عراق نامبرد جرج بوش رئیس جمهوری آمریکاهم در یک نطق مقابل کاخ سفید ازاسترا تژی جدیدی برای تحقق دموکراسی در عراق خبر داد!
حال آنکه کاخ سفید چگونه میتواند دموکراسی را برای مردم عراق به ارمغان آورد و از گرداب وضع کنونی خارج شود معلوم نیست آنهم پس از تجربه چند سال گذشته در عراق
زخم کهنه
پس از سالها جنگ و دعوا بر سر مسائل فقهی و مذهبی بین شیعیان و سنی ها اکنون این دو فرقه از دین اسلام نوک پیکان را مستقیما به سوی یکدیگر نشانه رفته و در زمین یک کشور چند پاره به مصاف یکدیگر میروند بمب گذاری در مناطق شیعه نشین و بلعکس... بد رفتاری با حجاج ایرانی که امسال برای زیارت کعبه (مکان مقدس مسلمین جهان-خانه خدا)به عربستان سفر کرده بودند نپذیرفتن ریال ایران از سوی کسبه عربستان و صدا زدن زائرین ایرانی با القابی همچون (فارس) گواهیست بر این ادعا
جالب اینجاست که تلویزیون سلام در ایالت کالیفرنیا هم که توسط عوامل جمهوری اسلامی در آمریکا اداره میشود از قافله عقب نمانده و چند شبیست که با حضور تلفنی دکتر علامه محمد حسینی قزوینی سعی در حل مسائل فقهی فی ما بین اهل تشیع و تسنن دارد و یک نزاع را بین این دو قشر از مردم کشورهای اسلامی به راه انداخته شب گذشته فردی دریک تماس تلفنی از شهر کابل با این برنامه از آتش زدن منازل مسکونی شیعیان توسط سنی ها خبر داد .
این همه کشمکش تنها به قیمت وخامت اوضاع در منطقه و نابسامانیهای بیشتر تمام خواهد شد و سباط و آرامش تنها متاعیست نایاب که تا مدتها مردم عراق بدان دست نخواهند یافت


بهزاد پیله ور
پنجم ماه دسامبر
Tel: +1-(416)904-3980

No comments: