9.10.07

دیکتاتور در دانشگاه تهران لرزید!


دیکتاتور در دانشگاه تهران لرزید!
گزارش خبری تحلیلی آوای دانشگاه از نا آرامی ها دانشگاه تهران
دو شنبه 8 اكتبر 2007, بوسيله ى
دیاکو
دیکتاتور کوچک به دانشگاه می آید
هفته ی گذشته بعد از موج شدید تبلیغاتی که رسانه ی ملی در مورد سفر احمدی نژاد به نیویورک و سخنرانی او در دانشگاه کلمبیا راه انداخت خبر کوتاهی درمورد سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه تهران منتشر شد. اما طولی نکشید که بدون هیچ دلیلی سخنرانی لغو و به روز های آتی موکول شد.
تا این که عاقبت محمود احمدی نژاد روز دو شنبه ۱۵ مهر در میان شدیدترین تدابیر امنیتی که بعد از نا آرامی های تابستان ۷۸ تاکنون بی سابقه بوده است برای سخنرانی در تالار علامه امینی وارد دانشگاه تهران شد.
طنین مرگ بر دیکتاتور در دانشگاه
دانشجویان با شعار مرگ بر دیکاتور به استقبال او آمدند. دانشجویان تهران که از ساعت های ابتدای صبح با هماهنگی با دانشجویان دانشگاه های پلی تکنیک و علامه قصد برگزاری تجمع اعتراضی داشتند. با اجتماع در مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با سر دادن شعار های" دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" " زندانی سیاسی آزاد باید گردد" دانشجو دانشجو اتحاد اتحاد " و بالا بردن عکس ۳ تن از دانشجویان زندانی پلی تکنیکی تجمع خود را آغاز کردند.
خط دانشجویان مبارز از سازشکاران جدا می شود
در این میان تعدادی از دانشجویان که خود را منسوب به انجمن اسلامی دانشگاه تهران می نامیدند سعی بر آن داشتند که دانشجویان به طرف محل اصلی سخنرانی احمدی نزاد نروند، که در این میان اکثریت دانشجویان بی اعتنا به خواست آنان به سمت درب اصلي تالار علامه اميني حركت كردند،‌اين دانشجويان با خواندن سرود يار دبستاني و دادن دستهايشان به يكديگر به سمت تالار علامه اميني حركت كردند و در اين بين در دست آنها پلاكاردهايي با مضامين "احسان منصوري را آزاد كنيد"، "مجيد توكلي را آزاد كنيد" و "احمد قصابان را آزاد كنيد" به چشم مي‌خورد و با شعارهايي همچون "دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد"، "دانشجو مي‌ميرد، ذلت نمي‌پذيرد" و...به سمت تالار علامه اميني حركت كردند.
تقابل نیرو های مترقی و مرتجع
هنگامیکه دانشجویان مبارز و پیشاپیش انان، فعالان مستقل دانشجویی دانشگاه های تهرانُ، پلی تکنیکُ، و علامه حضور داشتند به جلوی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران رسیدند با جمعی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره بسیجی مواجه شدند. بنا به اطلاعات رسیده به" آوای دانشگاه"، اکثر این افراد دانشجویان دانشگاه امام صادق و دانشگاه امام حسین(سپاه) بودند.
در این میان بسیجی ها پلاكارهايي با مضامين "مرگ بر اسرائيل"، " ما بيداريم"، "تنها راه سعادت بشر بازگشت به تعاليم انبياء و اخلاق است"، " دانشجوي مسلمان همصدايي با دشمن را مردم تحمل نخواهند كرد"، "توجه، توجه دانشجوي ايراني عروسك خيمه‌شب‌بازي وطن‌فروشان نيست"، " مواضع مدبرانه و عزت‌مندانه‌ي احمدي‌نژاد در نيويورك مايه‌ي افتخار هر مسلماني است" و " توجه، توجه حقوق بشر آمريكايي هرگز" حضور داشتند. در کنار این ها هراز گاهی بعد از هماهنگی های لازم با حراست شعار هایی نیز سر می دادند که یکی از جالب ترین این شعار ها "رييس جمهور، تشكر تشكر"(!!!) بود .
البته ان ها نفش دیوار گوشتی حایل بین دانشجویان معترض و محل برگزاری مراسم سخنرانی را نیز بر عهده داشتند. که در این بین فحاشی های رکیکی از طرف بسیجی ها صورت می گرفت كه اغلب، خطاب به دانشجویان دختر معترض بود و موجب درگير‌ي بين دو گروه شد. این درگیری ها با مداخله حراست به نفع بسیجی ها و بعضا ضرب و شتم دانشجویان معترض به پایان رسید.
انجمن اسلامی دانشگاه تهران همگام با بسیجی ها
در این شرایط که محل سخنرانی احمدی نژاد توسط عوامل لباس شخصی بسیجی محاصره شده بود و تنها کسانی که کارت عضوت ویژه داشتند می توانستند وارد شوند، و همچنین فحاشی ها و حملات فیزیکی که بسیجی ها و حراست بر ضد دانشجویان انجام داده بودند، انجمن اسلامی دانشگاه تهران که در طیف سنتی دفتر تحکیم قرار دارد به "گفتمان" (؟!) می اندیشید!
یکی از اعضای انجمن اسلامي دانشگاه تهران و دانشکده علوم پزشكي تهران اعلام کرد كه تريبون آزادي را برپا مي‌كنند در ادامه ملكا عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي اين دانشگاه با بيان اين‌كه مي‌خواهيم با گفتمان حرف‌هاي خود را به رييس جمهور برسانيم. خواهان اتمام تجمع شد.
ضرب و شتم مجید شیخ پور توسط انجمن اسلامی طیف سنتی
اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران که در سخنانی به تایید جمهوری اسلامی و دفاع از اسلامیت نظام پرداختند و نظام را اصلاح پذیر نامیدند ، مورد اعتراض عموم دانشجویان قرار گرفتند. در ادامه مجید شیخ پور از دانشجویان تازه آزاد شده پلی تکنیکی طی سخنانی گفت: "من برای دانشجویان دانشگاه تهران متاسفم که با ۳۰ هزار دانشجو نتوانستند یک تریبون آبرومند برگزار کنند. چیزی که به ما داده شده یک بوق است نه سیستم صوتی". شیخ پور همچنین گفت از نظر ما برگزار کنندگان این تریبون(اعضای انجمن سنتی)، خود منتسب حاکمیت هستند و نه نمایندگان دانشجویان.» اعضای انجمن اسلامی سنتی دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر با ضرب و شتم مجید شیخ پور او را پایین کشیدند و میکروفون را از دستش گرفتند. که در این میان متاسفانه دهان و دندان شیخ پور آسیب دید.
در این هنگام بود که دیگر دانشجویان در حمایت از شیخ پور و محکومیت عمل انجمن اسلامی اصلاح طلب و سنتی دانشگاه تهران شعار دادند. و بعد از درگیری های مختصری که روی داد ، دانشجویان مبارز ، خود تریبون آزاد را در دست گرفتند.
دانشجویان رو به خیابان رفتند
در ادامه این برنامه دانشجویان راهپیمایی به سمت درب ۱۶ آذر آغاز کردند و در آن جا تجمع کردند. و با شعار "حمایت مردمی حق مسلم ماست"، " مرگ بر دیکتاتور"، "احمدی نژادِ پینوشه، ایران شیلی نمی شه" موجب جلب توجه مردم عبور کننده از خیابان شدند که در پی این حرکت نیروی انتظامی بلافاصله گارد ضد شورش را در مقابل درب دانشگاه مستقر کرد و اقدام به پراکنده کردن مردم اجتماع کننده در خیابان نمود.
در این میان دانشجویان معترض با تهاجم به ماشین صدا و سیما موجب اخلال در پخش مستقیم سخنرانی احمدی نژاد شدند.
سپس دانشجویان مطلع شدند اتومبیل حامل احمدی نژاد در حال خروج از دانشگاه است. دانشجویان به سرعت به سمت سردر اصلی دانشگاه تهران حرکت کردند. در حالی که دانشجویان مقابل سردر اصلی تجمع کرده بودند، گفته شد اتومبیل های حامل تیم همراه رئیس جمهور تغییر مسیر داده و از درب دیگری از دانشگاه خارج شده است.
نیروی انتظامی در انتها با توجه به آن که نمیخواست اجازه دهد که تجمع ادامه یابد و بر دامنه ی آن افزوده شود با استفاده از گاز اشک آور سعی کرد دانشجویان را متفرق کند.
بازتاب خبری گسترده تجمع
رسانه های مختلف داخلی و خارجی به انعکاس گسترده ی اخبار درگیری های امروز دانشگاه تهران پرداختند. که نام خبرگزاری های مهم جهانی مقل رویترز و فرانس پرس نیز در بین انها به چشم می خورد. اما در این میان حمایت رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب حکومتی از انجمن اسلامی سنتی تهران و همچنین حملات شدید رسانه هایی از قبیل فارس و رجا نیوز به دانشجویان مبارز و مستقل، با عناوین دانشگاه جای مارکسیت لنینیست ها نیست، آنان را از دانشگاه اخراج کنید! و اتهام ارتباط دانشجویان معترض با رسانه های بیگانه سعی در زمینه سازی برای توجیه سرکوب دانشجویان داشتند.
همچنین انعکاس نا کامل و یک سویه اخبار اعتراضات امروز از طرف رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان حکومتی در کنار سانسور اخبار دانشجویان زندانی پلی تکنیکی در روز های گذشته در روزنامه های اعتماد و اعتماد ملی این گمانه را در میان فعالان دانشجویی ایجاد کرده است که اصلاح طلبان حکومتی قصد سوء استفاده یِ تبلیغاتی و زود هنگام برای انتخابات مجلس را دارند. حال این سوال مطرح می شود که آیا این بارهم جنبش دانشجویی بار دیگر پلکان نردبان قدرت اصلاح طلبان خواهد شد یا خط مبارزاتی و مستقل خود را ادامه خواهد داد؟ شاید برخورد انجمن اسلامی دانشگاه تهران با دانشجوی معترض پلی تکنیکی معیار خوبی برای
قضاوت ادعا های اصلاح طلبان و دنباله چه های دانشجویی شان باشد!

No comments: