27.8.07

اعتراض دو نهاد حقوق بشری نسبت به ادامه بازداشت محمدصدیق کبودوند


رونوشت به:
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل
دیده بان حقوق بشر
گزارشگران بدون مرز
شورای حقوق بشر اتحادیه اروپا
محمد صدیق کبودوند، فعال شناخته شده حقوق بشر که در تاریخ 10 تیرماه در محل کار خود بازداشت شده، با گذشت بیش از 50 روز همچنان در شرایط بلاتکلیفی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات نگهداری می شود.
کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بوده که در سالهای گذشته تلاشی چشمگیر را در جهت بازتاب موارد نقض حقوق بشر در کردستان آغاز نموده است.
وی که سردبیر هفته نامه توقیف شده پیام مردم کردستان نیز بوده است، سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب سنندج به یک و نیم سال حبس تعلیقی، 5 سال محرومیت از روزنامه نگاری و ممنوعیت انتشار پیام مردم محکوم گردید که دادگاه تجدید نظر حبس تعلیقی وی را به یکسال حبس تعزیری تغییر داد.
در حالی که معاون امنیت دادستان- قاضی حداد- در برابر خبرنگاران ادعای این را دارد که بازداشتگاه 209، از بهترین بازداشتگاه های دنیاست، اما متهمان بسیاری هستند که مدتهای مدید در سلول های انفرادی این بند نگهداری شده و از کلیه حقوق انسانی خود محروم هستند.
کبودوند از جمله متهمانی است که تاکنون دادگاه انقلاب اتهام وی را به وکلا و خانواده اش اعلام نکرده و به دلایلی نامعلوم در بازداشت موقت نگهداری می شود.
خانواده کبودوند می گویند که وی هم اکنون در سلولی به همراه دو تن از زندانیان شرور که محکوم به اعدام هستند، نگهداری می شود و وزارت اطلاعات سعی دارد با استفاده از تضاد عقاید، فشار مضاعفی را بر این فعال حقوق بشر وارد نماید. در جریان بازجویی های صورت گرفته در بند 209، از کبودوند خواسته شده ، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را منحل اعلام نماید.
اتهامات وی " اقدام علیه امنیت ملی"، تشویش اذهان عمومی" از طریق مصاحبه ها و انتشار اخبار مربوط به نقض حقوق بشر و "مخالفت با اصول اسلام" از طریق انتشار بیانیه ای در رد سنگسار عنوان شده است.
در حالی که مطابق قانون متهم محق است در کلیه مراحل دادرسی از حضور وکیل استفاده نماید، نسرین ستوده و محمد سیف زاده وکلای وی تاکنون موفق به دیدار با موکل خود نشده اند و از وضعیت وی اطلاعی ندارند.
تداوم روند بازداشت کبودوند و وارد ساختن اتهامات سنگین و بی اساس به وی نشانگر عدم تحمل فعالانی است که به تمامی در چارچوب اعلامیه ها و میثاقین پذیرفته شده حقوق بشر و در جهت بهبود شرایط انسانی در ایران تلاش می نمایند. کیوان رفیعی فعال حقوق بشر نیز بیش از یکسال است که در شرایط بلاتکلیفی در زندان اوین نگهداری می شود.
این دغدغه در مورد برخورد با دیگر فعالین حقوق بشر نیز موجود است و با توجه به عدم حمایت و توجه سازمان ها و احزاب داخلی و خارجی بدین مسئله، روندی روزافزون خواهد یافت.
ما ضمن محکومیت برخورد سرکوبگرانه و اعمال فشار بر فعالین حقوق بشر، نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه بازداشت محمد صدیق کبودوند اعلام داشته و تمامی جوامع و سازمان های بین المللی، داعیان و نهادهای حامی حقوق بشر را به توجه به شرایط نابسامان این عرصه و اقدام قاطع و موثر در این زمینه فرا می خوانیم.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر
Student Committee of Human Rights Reporters
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
Human Rights Organization of Kurdistan

No comments: