31.3.09

آخرین وضعیت عالیه اقدام دوست در زندان اوین


عالیه اقدام دوست، فعال "کمپین یک میلیون امضا" که در بهمن ماه گذشته، جهت تحمل دوران محکومیت خود روانه زندان شد، همچنان بدون داشتن حق ملاقات با وکلای خود در بند عمومی زندان اوین نگهداری می شود.
وی همچنین، با اطلاع از ابلاغ " بخشنامه ممنوعیت مرخصی نوروزی زندانیان سیاسی" ، از نوشتن درخواست مرخصی نوروزی خودداری کرده و در ایام تعطیلات نوروز نیز، در زندان اوین به سر برد.
روز پنج شنبه، 10 بهمن، ماموران اجرای احکام دادسرای انقلاب تهران، عالیه اقدام دوست، را در منزل خود دستگیر و برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین منتقل کردند.
اجرای نامنتظره حکم عالیه اقدام دوست، اولین اقدام در به اجرا گذراندن احکام صادره علیه جنبش زنان در ایران به شمار می آید. عالیه اقدام دوست، اولین زندانی جنبش زنان است که جهت تحمل حکم حبس قطعی خود روانه زندان شده است.
پیش از این، دستگاه قضایی در ایران نتوانسته بود احکام حبس فعالان زن را به اجرا در آورد. در سال 1386 درحالی که شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب، قصد به اجرا درآوردن حکم 2 سال و 10 ماه حبس دلارام علی را داشت، در پی اعتراضات گسترده داخلی و بین المللی و به دستور ریاست قوه قضائیه، اجرای حکم متوقف شد. پس از آن دادگاه انقلاب ایران اگرچه به صدور احکام حبس تعلیقی و تعزیری برای فعالان زن ادامه داد، با این حال هیچ یک از این احکام به مرحله اجرا در نیامد.
گفتنی است، دادگاه عالیه اقدام دوست، در 16 خرداد 1386 در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار و در روز 15 تیر 1386 حکم وی ابلاغ شد. او به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق شركت در تجمع غيرقانوني(22 خردادماه )، به تحمل 3 سال حبس و در مورد اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومي، به تحمل 4 ماه حبس و 20 ضربه شلاق (در مجموع 3سال و 4 ماه حبس و 20 ضربه شلاق) محكوم شد و در نهایت با کفالت 20 میلیونی در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر ماند. این دادگاه نیز حکم سه سال حبس وی را تأیید کرد.
لازم به یادآوری است در روز 22 خردادماه به دعوت تشکل های فعال در حوزه زنان، تجمعی در اعتراض به قوانیننابرابر در میدان هفت تیر برگزار شد که با برخورد خشونت آمیز نیروهای انتظامی مواجه شد در این تجمع بیش از100
تن بازداشت شده و بسیاری از زنان پس آزادی با احکام سنگین حبس مواجه شدند

No comments: