14.4.09

دانشجویان بازداشت شده پلی تکنیک، با وجود گذشت حدود 2 ماه از زمان بازداشت، همچنان بدون داشتن حق ملاقات با خانواده هایشان در بند 209 زندان اوین نگهداری

دانشجویان بازداشت شده پلی تکنیک، با وجود گذشت حدود 2 ماه از زمان بازداشت، همچنان بدون داشتن حق ملاقات با خانواده هایشان در بند 209 زندان اوین نگهداری می شوند.
حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمان پور و وحید دانشیار 4 تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در جریان مراسم بزرگداشت"مهندس مهدی بازرگان" در 17 بهمن ماه دستگیر و به زندان اوین انتقال یافتند.
عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی،احمد قصابان و یاسر تركمن دیگر دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیز، در جریان اعتراضات دانشجویی نسبت به خاکسپاری شهدا در این دانشگاه بازداشت شدند.
مطابق با آیین نامه حقوق شهروندی قوه قضائیه، متهمان در ایام بازداشت حق دارند که با خانواده و وکیل خود ملاقات داشته باشند، با این وجود دستگاه قضایی در ایران، در سالهای گذشته همواره قوانین خود را مورد نقض قرار داده است. هم اکنون با توجه به برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان زندانی در دو سال گذشته، بیم آن می رود که آنها در زندان تحت فشار و بدرفتاری قرار گیرند.
طبق اظهارات دانشجویان در تماسهایشان با خانواده، آنان همچنان در سلول انفرادی به سر میبرند.
اظهارات قاضی حداد
حسن زارع دهنوی، معروف به حداد،معاونت امنیت دادستان تهران، که پیش تر نیز بسیاری از پرونده های سیاسی را مورد قضاوت و رسیدگی قرار داده است،چند روز پس از بازداشت دانشجویان، در مصاحبه ای با بیان اینکه، افراد بازداشت شده از جریانات تند دانشجویی بودند، آنها را "افراد تحت تعقیب" خواند.
قاضی حداد در این مورد به ایسنا گفت: «در روز بعد از مراسم خاکسپاری شهدا، چهار نفر در ارتباط با همين مساله و همچنين به دلايل ديگر دستگير شدند كه از مدت‌ها قبل تحت تعقيب قرار داشتند. اين افراد جريانات تند دانشجويي را برنامه‌ريزي و هدايت ‌مي‌كردند و به ارائه‌ي اطلاعات كذب و درج آن در خبرنامه‌ي اميركبير و همچنين مصاحبه با راديوهاي بيگانه مي‌پرداختند. اكثر اين اقدامات از سوي اين چهار نفر صورت مي‌گرفت».
قاضی حداد همچنین در مورد ۴ دانشجوی بازداشت شده در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان گفت: «در مراسم بدون مجوز سالگرد مهندس بازرگان، ۷ نفر بازداشت شدند كه اغلب آنها داراي سابقه هستند كه يكي از آن‌ها مجيد توكلي است كه در پرونده‌ توهين به مقدسات در دانشگاه اميركبير از متهمان اصلي بود. اين افراد از مدت‌ها قبل تحت نظر و تحت تعقيب نيروهاي امنيتي و قضايي بودند.»
این اظهارات درباره این ۴ دانشجو درحالی بیان شد که یک هفته قبل از اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن شهدا، به خانواده های حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار گفته شده بود که فرزندانشان در هفته آینده آزاد خواهند شد .
بازداشتگاه 209
بند امنیتی زندان اوین که تحت نظر وزارت اطلاعات، اداره می شود در سال های گذشته محل نگهداری متهمان با جرایم سیاسی بوده است. اغلب دانشجویان بازداشت شده نیز به این بازداشتگاه انتقال پیدا می کنند.
بازداشت شدگان دانشگاه امیرکبیر،پس از بازداشت به بند 209 و سلول انفرادی منتقل شده و تا هفته ها امکان تماس تلفنی با خانواده های خود را نیافتند. آنها تنها توانسته اند، در دفعات محدود، ضمن تماس با خانواده هایشان به آنان خبر دهند که"حالشان خوب است." با این حال تعدادی از آنها از جمله عباس حیکم زاده و حسین ترکاشوند، تاکنون امکان تماس را نیافته اند.
خانواده عباس حکیم زاده، چندی پیش با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی وی، عدم تماس او را از زمان بازداشت، غیرقانونی و نگران کننده دانستند.
هفت سین در برابر زندان اوین
خانواده های دانشجویان زندانی که طبق وعده قبلی، قرار بود روز 28 اسفندماه با فرزندان خود ملاقات کنند. پس از ساعت ها سرگردانی در برابر زندان اوین، موفق به دیدار با آنها نشدند.
پیش تر قرار بود با دستور دادگاه، خانواده ها بتوانند در آخرین روزهای سال، فرزندانشان را در زندان ملاقات کنند، با این حال مسئولان بند 209 زندان اوین، از این ملاقات ممانعت به عمل آوردند.
با این وجود، جمعی از خانواده های دانشجویان زندانی به همراه گروهی از فعالان دانشجویی و سیاسی، با حضور در برابر زندان اوین در لحظه تحویل سال، قصد داشتند تا سال نو را در نزدیک ترین مکان ممکن با دانشجویان دربند آغاز کنند. با این حال، نیروهای امنیتی و انتظامی مستقر در محل، ضمن برخورد شدید با افراد حاضر در برابر زندان اوین، اقدام به بازداشت 10 تن از آنان نمودند. در این میان، شماری از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، و تعدادی از خانواده های دانشجویان زندانی نیز حضور داشتند.
بازداشت شدگان، پس از دو روز درحالی که شرایط بسیار سختی را در دوران بازداشت سپری کرده بودند، آزاد شدند.
ادامه فشارها بر دانشجویان
تماس تعدادی از دانشجویان با خانواده هایشان در روزهای اخیر از ادامه بازجویی ها و فشارهای غیرانسانی بر آنان خبر می دهد.
به گفته خانواده های دانشجویانی که موفق به تماس شده اند، این دانشجویان به هنگام صحبت کردن دچار مشکل بوده و از فشارهای بسیار زیاد همراه با آزار و اذیت، ابراز ناراحتی می کردند. 11 دانشجو در بازداشت
علاوه بر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر،هم اکنون چندین دانشجو از دانشگاه های مختلف نیز در زندان به سر می برند.شبنم مددزاده، دانشجوی دانشگاه تربیت معلم از جمله افرادی است که روز اول اسفندماه بازداشت شد، دستگاه قضائی اتهام وی را ارتباط با گروهک های مخالف نظام اعلام کرد. به گفته خانواده این فعال دانشجویی، وی از سوی بازجویان وزارت اطلاعات جهت انجام اعترا، به شدت تحت فشار قرار دارد. پس از بازداشت وی، نیروهای امنتی، برادر او را که جهت پیگیری وضعیت خواهرش به دادگاه مراجعه نموده بود، بازداشت کردند.
محمد پور عبدالله، دیگر دانشجویی که در بهمن ماه در منزلش بازداشت شده بود، پس از یک ماه نگهداری در بند 209، به زندان قزل حصار انتقال یافته است. وی از دانشجویان طیف چپ دانشگاه تهران است. زندان قزل حصاؤ، در سال های اخیر، به عنوان محلی برای نگهداری افراد با جرایم " شرارت"، "قتل"، " تجاوز" و ... شناخته شده است.
ادامه بلاتکلیفی دانشجویان
علی رغم موضع گیری های مقامات قضایی،علیه دانشجویان زندانی، تاکنون هیچ اتهامی بطور رسمی به آنان نسبت داده نشده است و دانشجویان علی رغم گذشت حدود 2ماه، همچنان دروضعیت بلاتکلیفی نگهداری می شوند. این درحالی است، که مطابق قانون "پرونده متهم می بایست در اسرع وقت جهت صدور حکم، به دادگاه ارسال شود." در سال های گذشته، وزارت اطلاعات، گاه تا چندین ماه، اقدام به نگهداری فعالان دانشجویی نموده است.

No comments: